dc.contributor.author | Öztürk, Övünç | |
dc.contributor.author | Abidin, Didem | |
dc.contributor.author | Özacar Öztürk, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2020-07-06T07:44:43Z | |
dc.date.available | 2020-07-06T07:44:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12481/12290 | |
dc.description.abstract | Anlamsal web teknolojileri, yalnızca insanlar tarafından değil makineler tarafında da anlaşılabilir bir veri ağı oluşturulmasını hedefler. Bu veri ağında birbirleriyle ilişkilendirilmiş ontolojiler aracılığıyla veri anlamı ile bağlanır. Ontoloji belirli bir alandaki (örneğin bu çalışmada müzik alanı) ilgili olan bir dizi kavram ve ilişkinin biçimsel belirtimidir. Bu makalede, Türk Sanat Müziği teorisinde yer alan kavramların anlamsal olarak modellenmesine yönelik TSMONT ontolojisi geliştirilmiştir. Bu ontoloji ile Türk Sanat Müziği’nde kullanılan makamlar, diziler, çeşniler, perdeler; bu kavramlar arasındaki ilişkiler ve kavram ve ilişkilere ait örnekler modellenmektedir. Böylelikle müzik alanındaki heterojen veri kaynaklarındaki bilgiden dağıtık ve birlikte çalışabilir bir bilgi tabanı oluşturulabilir.Ayrıca, TSMONT ontolojisi, en çok kullanılan ontoloji değerlendirme araçlarından olan OntoQA metrikleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme sonucunda TSMONT ontolojisi, derin bir taksonomiye sahip, zengin ilişkilerin olduğu, kavramların kapsamlı bir biçimde modellendiği, yeterli sınıf örneğine sahip ve kavramların birbirine yakın öneme sahip olduğu bir ontoloji olarak değerlendirilmiştir | tr_TR |
dc.language.iso | tr | tr_TR |
dc.publisher | Dicle Üniversitesi | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ontoloji | tr_TR |
dc.subject | Anlamsal Web | tr_TR |
dc.subject | OWL | tr_TR |
dc.subject | Türk Sanat Müziği | tr_TR |
dc.subject | Makam | tr_TR |
dc.subject | Ontology | tr_TR |
dc.subject | Semantic Web | tr_TR |
dc.subject | Turkish Maqam Music | tr_TR |
dc.subject | Maqam | tr_TR |
dc.title | TSMONT ontolojisi: Türk Sanat Müziği makamlarının anlamsal olarak modellenmesi | tr_TR |
dc.type | Makale | tr_TR |
dc.contributor.MCBUauthor | Öztürk, Övünç | |
dc.contributor.MCBUauthor | Abidin, Didem | |
dc.contributor.MCBUauthor | Özacar Öztürk, Tuğba | |
dc.contributor.department | Fakülteler > Mühendislik Fakültesi > Bilgisayar Mühendisliği | tr_TR |
dc.identifier.ORC-ID | 0000-0001-7127-7902 | tr_TR |
dc.identifier.ORC-ID | 0000-0001-5966-7537 | tr_TR |
dc.identifier.ORC-ID | 0000-0002-1901-4993 | tr_TR |
dc.identifier.categoryOfPublishedMaterial | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | tr_TR |
dc.identifier.nameOfPublishedMaterial | DÜMF Mühendislik Dergisi | tr_TR |
dc.identifier.volume | 9 | tr_TR |
dc.identifier.issue | 1 | tr_TR |
dc.identifier.startpage | 109 | tr_TR |
dc.identifier.endpage | 120 | tr_TR |
dc.description.bibliographic | Öztürk, Ö., Abidin, D. ve Özacar Öztürk, T. (2018), TSMONT ontolojisi: Türk Sanat Müziği makamlarının anlamsal olarak modellenmesi, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi. | tr_TR |