Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGökbunar, Ramazan
dc.contributor.authorTezcan, Keramettin
dc.contributor.authorUtkuseven, Ahmet
dc.date.accessioned2020-09-23T13:08:17Z
dc.date.available2020-09-23T13:08:17Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12481/12302
dc.description.abstractRasyonel bir vergi sistemi oluşturmak amacıyla vergi sisteminin yeniden yapılandırılması sürekli gündemde olan bir konudur. Son yıllarda yüksek oranlı vergilere, vergi bürokrasisine tepki ile daha fazla gelir elde etmeye yönelik vergi politikalarına karşı kamuoyu hoşnutsuzluğu giderek artmaktadır. Büyüyen kamu harcamalarının karşılanabilmesi için yeni mali kaynaklara ihtiyaç duyulması, vergi sisteminin karmaşıklaşması, vergi yüklerinin çeşitli kesimler üzerindeki dağılımının adaletsiz hale gelmesi, yüksek marjinal vergi oranlarının ekonomik kararları olumsuz etkilemesi, kayıtdışı ekonominin büyümesi, mevcut vergi sisteminin ekonomideki yapısal katılıkları artırması vb. nedenler dolayısıyla vergi reform talepleri artmıştır. Vergi sistemi kavramı vergi yasaları kadar, bu yasaları uygulamak durumunda olan “vergi idaresi” ni ve bu yasaların hukuki denetimini yapan “vergi yargısı”nı da kapsamaktadır. Ekonomik yapıyı ve vergi tekniğine ilişkin sosyo-psikolojik koşulları dikkate alarak mevcut amaçlarla optimum biçimde uyum sağlamış rasyonel bir vergi sisteminin oluşturulması tüm ülkelerde sürekli gündemdedir. Günümüzde özellikle gelişmekte olan bir çok ülke, kamu harcamalarını finanse etmek için yeterli vergi geliri toplayamamaktan dolayı, önemli boyutlarda mali sorunlarla karşı karşıyadır. Bu nedenle, özellikle son yıllarda hemen hemen bütün ülkelerde vergi sisteminin basit, adil ve etkin hale getirilmesi yanında, vergiyi tabana yaymak, vergi matrahlarını yükseltmek ve daha fazla vergi toplamak için vergi idaresinin etkinliğinin artırılması açısından önemli çalışmalar yapılmaktadır. Bir ülkede, mükelleflerin vergi sistemine olan güvenini oluşturabilmenin en önemli koşullarından biri, mükelleflerin vergi idaresinin etkin olduğuna inanmalarının sağlanmasıdır. Bu nedenle, vergi idaresinin yeniden yapılandırılması, gelişmekte olan ülkelerde olduğu kadar gelişmiş ülkelerde de sürekli gündemde tutulan önemli bir sorundur. Yapısal açıdan vergi idaresi, vergileme olayının uygulandığı bir organizasyon ve bir kadrodur. Geniş anlamıyla, vergi yasalarının hazırlandığı, görüşülüp karara bağlandığı, yasalaştıktan sonra bunların uygulandığı, uygulama sonuçlarında ortaya çıkan uyuşmazlıkların çözüme bağlandığı bütün kuruluşlar, personel ve araçlar vergi idaresinin yapısal yönünü oluşturur. Ülkemizde vergileme gayretlerinin azlığı, vergi uygulamalarında başarısızlık ve vergi kaybının önlenememiş olması, vergi idaresinde yeniden yapılandırma çabalarının yoğunlaştırılmasının gereğine dikkatleri çekmektedir. Ülkemizde son yıllarda makroekonomik dengelerin bozulmasında ve istikrarsızlığın giderek kronik bir hal almasında temel faktör kamu açıklarıdır. Kamu açıkları sorununun kaynağında kamu harcamaları ile gelirleri arasındaki dengenin kurulamaması yatmaktadır. Kamu harcamalarında etkinliğin sağlanamaması ve savurganlığın önlenememesi sorununun bir yönünü oluştururken, etkili olmayan vergi uygulamaları ve vergi idaresinin yeniden yapılandırılamaması ise diğer yönünü oluşturmaktadır. Vergi kaçakları önlenebildiği takdirde, Türkiye bugün topladığı vergilerin en az %80 fazlası kadar (GSMH’nm %13.7’si) vergi toplayabilecek kapasitededir. Mevcut vergi oranları ile GSMH’nin %30.5’i kadar vergi toplanabilmesi mümkündür. Ancak takip edilen yanlış politikalar nedeni ile vergi gelirlerini artırmada etkin önlemler alınamamış ve artan bütçe harcamalarının - özellikle yakın yıllarda - borçla finanse edilmesi yolu seçilmiştir. Siyasi otoritelerin basiretsizlikleri yüzünden vergi potansiyelinden yararlanamayan ülkemiz, kıt kaynaklarını da verimli bir şekilde kullanamamaktadır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsGİRİŞ .............................................................................................................1 BİRİNCİ BÖLÜM VERGİ İDARESİNDE GLOBAL YÖNELİŞLER I. VERGİ İDARESİNDE DEĞİŞİM......................................................3 A. Değişimin Belirleyicileri......................................................................4 B. Değişim Stratejileri...............................................................................6 C. Globalleşme ve Vergi İdaresi............................................................. 11 II. ETKİN VERGİ İDARESİ.................................................................. 20 A. Vergi İdaresinde Mali Etkinlik...........................................................22 B. Vergi İdaresinde İdari Etkinlik.............................................. 24 C. Etkin Vergi İdaresi İlkeleri.................................................................27 D. Etkin Bir Vergi İdaresinin Nitelikleri.................................................34 III. VERGİ MÜKELLEFLERİNİN MORALİ VE VERGİ UYUMUNU GELİŞTİRME................................................................ A. Vergi İdaresinde Özelleştirilebilecek Hizmetler............................... B. Toplam Kalite Yönetimi.................................................................... C. Vergilemede Saydamlığın Önemi..................................................... D. Kamu Hizmetlerinin Finansmanında Yarar İlkesinin o / 45 60 66 Yaygınlaştırılması 67 IV. ETKİN VERGİ İDARESİNE YÖNELİK ÜLKE UYGULAMALARI...............................................................................68 A. ABD’de Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili Gelişmeler.........................................................................................69 B. Fransa’da Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili Gelişmeler.........................................................................................71 C. İngiltere’de Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili Gelişmeler.........................................................................................72 D. Yeni Zelanda’da Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili Gelişmeler.................................................................................73 VIII Sayfa İKİNCİ BÖLÜM I. VERGİ İDARESİNİN YAPISAL SORUNLARI................................ 76 A. Vergi İdaresinde Bir Birim Verginin Toplanma Maliyeti..................77 B. Etkinlik Bakımından Fiziki Yapılanma Sorunları.............................. 83 C. Etkinlik Bakımından Organizasyon Yetersizliği ve Vergi İdaresinin Vergi Politikası Geliştirme Fonksiyonunun Zayıf Olması.......................................................................................84 D. Vergi İdaresinin Personel Sorunu......................................................86 E. Tam Otomasyon Sisteminin Uygulamaya Sokulamaması ve Internet Sisteminin Yeterli Olmaması................................................90 F. Vergi Yasalarındaki Eksiklikler ve Uyum Sorunu.............................91 G. Ekonomik ve Sosyal Yapıdaki Yetersizlik.........................................93 H. Performans Ölçümünün Yapılamaması..............................................93 I. Vergileme Ortamının Belirsizliği.......................................................94 İ. Vergi ile Vatandaş İlişkisindeki Sorunlar..........................................95 J. Vergi Stratejisi Olmaması..................................................................96 II. VERGİ DENETİM ÖRGÜTÜNÜN YAPISAL SORUNLARI.......................................................................96 A. Denetim Örgütünün İnceleme Planlarının Bulunmaması...................98 B. Vergi Denetim Örgütünde Uzmanlık Ayrımının Olmaması ve İç Denetim Örgütünün Oluşturulmamış Olması............................... 101 C. Vergi İnceleme Oranının Düşüklüğü Sorunu................................... 103 III. VERGİ YARGISININ SORUNLARI................................................ 104 IV. MÜKELLEF PSİKOLOJİSİNDEN KAYNAKLANAN SORUNLAR......................................................................................... 105 V. ETKİN BİR VERGİ İDARESİ MODELİ ÖRNEĞİ........................ 107 VI. MALİYE BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞININ VERGİ İDARESİ VE DENETİMİ KONUSUNDA YAKLAŞIMI............................................................113 SONUÇ VE ÖNERİLER............................................................................ 117 YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................... 137tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherMaliye Hesap Uzmanları Vakfı Yayınlarıtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEtkin vergi idaresitr_TR
dc.subjectVergi yasalarıtr_TR
dc.subjectVergi uyumutr_TR
dc.titleYeniden yapılanma veya yeniden yapılanma: Vergi idaresi ve denetimi için işte bütün mesele butr_TR
dc.typeKitaptr_TR
dc.contributor.MCBUauthorGökbunar, Ramazan
dc.contributor.departmentFakülteler > İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi > Maliyetr_TR
dc.identifier.ORC-ID0000-0003-2084-7332tr_TR
dc.identifier.categoryOfPublishedMaterialKitap - Ulusaltr_TR
dc.description.bibliographicGökbunar, R., Tezcan, K., Utkuseven, A. (2002), Yeniden Yapılanma Veya Yeniden Yapılanma:Vergi İdaresi Ve Denetimi İçin İşte Bütün Mesele Bu, Manisa&Adana: Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Yayınları.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster