dc.contributor.author | Gökbunar, Ramazan | |
dc.contributor.author | Tezcan, Keramettin | |
dc.contributor.author | Utkuseven, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2020-09-23T13:08:17Z | |
dc.date.available | 2020-09-23T13:08:17Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12481/12302 | |
dc.description.abstract | Rasyonel bir vergi sistemi oluşturmak amacıyla vergi sisteminin
yeniden yapılandırılması sürekli gündemde olan bir konudur. Son
yıllarda yüksek oranlı vergilere, vergi bürokrasisine tepki ile daha fazla
gelir elde etmeye yönelik vergi politikalarına karşı kamuoyu
hoşnutsuzluğu giderek artmaktadır. Büyüyen kamu harcamalarının
karşılanabilmesi için yeni mali kaynaklara ihtiyaç duyulması, vergi
sisteminin karmaşıklaşması, vergi yüklerinin çeşitli kesimler üzerindeki
dağılımının adaletsiz hale gelmesi, yüksek marjinal vergi oranlarının
ekonomik kararları olumsuz etkilemesi, kayıtdışı ekonominin büyümesi,
mevcut vergi sisteminin ekonomideki yapısal katılıkları artırması vb.
nedenler dolayısıyla vergi reform talepleri artmıştır.
Vergi sistemi kavramı vergi yasaları kadar, bu yasaları
uygulamak durumunda olan “vergi idaresi” ni ve bu yasaların hukuki
denetimini yapan “vergi yargısı”nı da kapsamaktadır. Ekonomik yapıyı
ve vergi tekniğine ilişkin sosyo-psikolojik koşulları dikkate alarak
mevcut amaçlarla optimum biçimde uyum sağlamış rasyonel bir vergi
sisteminin oluşturulması tüm ülkelerde sürekli gündemdedir.
Günümüzde özellikle gelişmekte olan bir çok ülke, kamu
harcamalarını finanse etmek için yeterli vergi geliri toplayamamaktan
dolayı, önemli boyutlarda mali sorunlarla karşı karşıyadır. Bu nedenle,
özellikle son yıllarda hemen hemen bütün ülkelerde vergi sisteminin
basit, adil ve etkin hale getirilmesi yanında, vergiyi tabana yaymak,
vergi matrahlarını yükseltmek ve daha fazla vergi toplamak için vergi
idaresinin etkinliğinin artırılması açısından önemli çalışmalar
yapılmaktadır.
Bir ülkede, mükelleflerin vergi sistemine olan güvenini
oluşturabilmenin en önemli koşullarından biri, mükelleflerin vergi
idaresinin etkin olduğuna inanmalarının sağlanmasıdır. Bu nedenle,
vergi idaresinin yeniden yapılandırılması, gelişmekte olan ülkelerde
olduğu kadar gelişmiş ülkelerde de sürekli gündemde tutulan önemli bir
sorundur.
Yapısal açıdan vergi idaresi, vergileme olayının uygulandığı bir
organizasyon ve bir kadrodur. Geniş anlamıyla, vergi yasalarının
hazırlandığı, görüşülüp karara bağlandığı, yasalaştıktan sonra bunların
uygulandığı, uygulama sonuçlarında ortaya çıkan uyuşmazlıkların
çözüme bağlandığı bütün kuruluşlar, personel ve araçlar vergi idaresinin
yapısal yönünü oluşturur. Ülkemizde vergileme gayretlerinin azlığı,
vergi uygulamalarında başarısızlık ve vergi kaybının önlenememiş
olması, vergi idaresinde yeniden yapılandırma çabalarının
yoğunlaştırılmasının gereğine dikkatleri çekmektedir.
Ülkemizde son yıllarda makroekonomik dengelerin
bozulmasında ve istikrarsızlığın giderek kronik bir hal almasında temel
faktör kamu açıklarıdır. Kamu açıkları sorununun kaynağında kamu
harcamaları ile gelirleri arasındaki dengenin kurulamaması yatmaktadır.
Kamu harcamalarında etkinliğin sağlanamaması ve savurganlığın
önlenememesi sorununun bir yönünü oluştururken, etkili olmayan vergi
uygulamaları ve vergi idaresinin yeniden yapılandırılamaması ise diğer
yönünü oluşturmaktadır.
Vergi kaçakları önlenebildiği takdirde, Türkiye bugün topladığı
vergilerin en az %80 fazlası kadar (GSMH’nm %13.7’si) vergi
toplayabilecek kapasitededir. Mevcut vergi oranları ile GSMH’nin
%30.5’i kadar vergi toplanabilmesi mümkündür. Ancak takip edilen
yanlış politikalar nedeni ile vergi gelirlerini artırmada etkin önlemler
alınamamış ve artan bütçe harcamalarının - özellikle yakın yıllarda -
borçla finanse edilmesi yolu seçilmiştir. Siyasi otoritelerin
basiretsizlikleri yüzünden vergi potansiyelinden yararlanamayan
ülkemiz, kıt kaynaklarını da verimli bir şekilde kullanamamaktadır. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | GİRİŞ .............................................................................................................1
BİRİNCİ BÖLÜM
VERGİ İDARESİNDE GLOBAL YÖNELİŞLER
I. VERGİ İDARESİNDE DEĞİŞİM......................................................3
A. Değişimin Belirleyicileri......................................................................4
B. Değişim Stratejileri...............................................................................6
C. Globalleşme ve Vergi İdaresi............................................................. 11
II. ETKİN VERGİ İDARESİ.................................................................. 20
A. Vergi İdaresinde Mali Etkinlik...........................................................22
B. Vergi İdaresinde İdari Etkinlik.............................................. 24
C. Etkin Vergi İdaresi İlkeleri.................................................................27
D. Etkin Bir Vergi İdaresinin Nitelikleri.................................................34
III. VERGİ MÜKELLEFLERİNİN MORALİ VE VERGİ
UYUMUNU GELİŞTİRME................................................................
A. Vergi İdaresinde Özelleştirilebilecek Hizmetler...............................
B. Toplam Kalite Yönetimi....................................................................
C. Vergilemede Saydamlığın Önemi.....................................................
D. Kamu Hizmetlerinin Finansmanında Yarar İlkesinin
o /
45
60
66
Yaygınlaştırılması 67
IV. ETKİN VERGİ İDARESİNE YÖNELİK ÜLKE
UYGULAMALARI...............................................................................68
A. ABD’de Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili
Gelişmeler.........................................................................................69
B. Fransa’da Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili
Gelişmeler.........................................................................................71
C. İngiltere’de Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile İlgili
Gelişmeler.........................................................................................72
D. Yeni Zelanda’da Vergi İdaresinin Yapılandırılması ile
İlgili Gelişmeler.................................................................................73
VIII
Sayfa
İKİNCİ BÖLÜM
I. VERGİ İDARESİNİN YAPISAL SORUNLARI................................ 76
A. Vergi İdaresinde Bir Birim Verginin Toplanma Maliyeti..................77
B. Etkinlik Bakımından Fiziki Yapılanma Sorunları.............................. 83
C. Etkinlik Bakımından Organizasyon Yetersizliği ve
Vergi İdaresinin Vergi Politikası Geliştirme Fonksiyonunun
Zayıf Olması.......................................................................................84
D. Vergi İdaresinin Personel Sorunu......................................................86
E. Tam Otomasyon Sisteminin Uygulamaya Sokulamaması ve
Internet Sisteminin Yeterli Olmaması................................................90
F. Vergi Yasalarındaki Eksiklikler ve Uyum Sorunu.............................91
G. Ekonomik ve Sosyal Yapıdaki Yetersizlik.........................................93
H. Performans Ölçümünün Yapılamaması..............................................93
I. Vergileme Ortamının Belirsizliği.......................................................94
İ. Vergi ile Vatandaş İlişkisindeki Sorunlar..........................................95
J. Vergi Stratejisi Olmaması..................................................................96
II. VERGİ DENETİM ÖRGÜTÜNÜN
YAPISAL SORUNLARI.......................................................................96
A. Denetim Örgütünün İnceleme Planlarının Bulunmaması...................98
B. Vergi Denetim Örgütünde Uzmanlık Ayrımının Olmaması ve
İç Denetim Örgütünün Oluşturulmamış Olması............................... 101
C. Vergi İnceleme Oranının Düşüklüğü Sorunu................................... 103
III. VERGİ YARGISININ SORUNLARI................................................ 104
IV. MÜKELLEF PSİKOLOJİSİNDEN KAYNAKLANAN
SORUNLAR......................................................................................... 105
V. ETKİN BİR VERGİ İDARESİ MODELİ ÖRNEĞİ........................ 107
VI. MALİYE BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU
BAŞKANLIĞININ VERGİ İDARESİ VE DENETİMİ
KONUSUNDA YAKLAŞIMI............................................................113
SONUÇ VE ÖNERİLER............................................................................ 117
YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................... 137 | tr_TR |
dc.language.iso | tr | tr_TR |
dc.publisher | Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Yayınları | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Etkin vergi idaresi | tr_TR |
dc.subject | Vergi yasaları | tr_TR |
dc.subject | Vergi uyumu | tr_TR |
dc.title | Yeniden yapılanma veya yeniden yapılanma: Vergi idaresi ve denetimi için işte bütün mesele bu | tr_TR |
dc.type | Kitap | tr_TR |
dc.contributor.MCBUauthor | Gökbunar, Ramazan | |
dc.contributor.department | Fakülteler > İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi > Maliye | tr_TR |
dc.identifier.ORC-ID | 0000-0003-2084-7332 | tr_TR |
dc.identifier.categoryOfPublishedMaterial | Kitap - Ulusal | tr_TR |
dc.description.bibliographic | Gökbunar, R., Tezcan, K., Utkuseven, A. (2002), Yeniden Yapılanma Veya Yeniden Yapılanma:Vergi İdaresi Ve Denetimi İçin İşte Bütün Mesele Bu, Manisa&Adana: Maliye Hesap Uzmanları Vakfı Yayınları. | tr_TR |