COVİD-19 mücadelesi kapsamında uzaktan eğitim sürecinde engelli öğrencilerin durumu sorunlar ve çözüm önerileri
View/ Open
Date
2020-11-25Author
Kalaç, Mustafa Özhan
Telli, Gonca
Erönal, Yeşim
Metadata
Show full item recordAbstract
İnsanlar doğuştan gelen ya da sonradan maruz kalınan
bazı nedenlerden dolayı engelli yani özel gereksinimli
olabilmektedir. Engelli bireyler, toplumda diğer bireylerle eşit
haklara sahiplerdir. Engellilerin de bu haklardan eşit şekilde
yararlanabilmesi için sosyal ve ekonomik bütünleşme
sürecinde, kendi geleceğini tayin edebilme konusunda söz
sahibi olmalıdır. Toplam 50 maddeden oluşan ve taraf olan
devletlere, engellilere karşı ayrımcılığı ortadan kaldırmak ve
onların yaşam standartlarını yükseltmek gibi yükümlülükler
getiren BM Engelli Hakları Sözleşmesi’nde: “Fiziksel, sosyal,
ekonomik ve kültürel çevreye, sağlık ve eğitim hizmetlerine,
bilgiye ve iletişime erişimin engellilerin tüm insan haklarından
ve temel özgürlüklerden tam yararlanmasını sağlamadaki
öneminin kabul edileceği” maddesi yer almaktadır. Dünya
Sağlık Örgütü verilerine göre, küresel nüfusun yaklaşık %15’i
yani bir milyardan fazla insan engelli olarak yaşamakta ve 2050
yılında bu sayının iki katına çıkarak iki milyar olması
beklenmektedir (WHO, 2018). Biz bu çalışmada engellilerin
eğitim hakkı üzerinde durarak Covid-19’da engellilerin de
eğitim almak zorunda kaldığı uzaktan eğitim sürecinde
durumlarını ve gelişmeleri irdelemek istiyoruz.
TÜİK tarafından 2011 yılında gerçekleştirilen Türkiye
Nüfus ve Konut Araştırması dahilinde Washington Grubu
kriterleri dikkate alınarak oluşturulan engellilik modülüne yer verilmiştir. Bu araştırmaya göre Türkiye’de süreğen hastalıklar
hariç olmak üzere, nüfusun % 6,9’u, en az bir engeli olduğunu
ifade ederken, nüfusun, %3,3’ü yürümede veya merdiven
çıkmada / inmede, %1,4’ü görmede, %1,1’i duymada, %0,7’si
konuşmada, %2’si yaşıtlarına göre öğrenmede / basit dört işlem
yapmada / hatırlamada / dikkatini toplamada, %4,1’i taşımada
/ tutmada zorluk yaşadığını ifade etmiştir. Cinsiyet bazında bu
oran erkeklerde %5.9, kadınlarda ise %7.9’dur. 2011 Nüfus ve
Konut Araştırmas’ına göre en az bir engeli olan 6 yaşın
üstündeki nüfusun %23,3’ü okuma yazma bilmeyen kişilerden
oluşmaktadır. Diğer bir ifadeyle, genel nüfus için okuma yazma
bilme oranı %95.5 iken en az bir engeli olan nüfusun okuma
yazma bilme oranı toplamda %76.7 olarak bulunmuştur. Bu
oran erkeklerde %89.1 iken kadınlarda %67.6 olarak ortaya
çıkmıştır. Engelli bireylerden %19’u ise okuma yazma bilmekle
birlikte, bir okul bitirmemiştir. Sonuç olarak engelli bireylerin
yaklaşık olarak yarıya yakını (%42,3) bir eğitim almamıştır.
(Kalaç ve Kılınç, 2019)
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda 13 Aralık 2006
tarihinde kabul edilen Engellilerin Haklarına İlişkin Birleşmiş
Milletler Sözleşmesi, 24. maddesi gereği taraf devletler,
engellilerin eğitim hakkını tanır. Bu hakkın fırsat eşitliği
temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın sağlanması için eğitim
sisteminin bütünleştirici bir şekilde her seviyede engellileri içine
alarak onlara ömür boyu öğrenim imkânı sağlar. Eğitim
hakkının yaşama geçirilmesi için gerekli tedbirleri alır. Engellilerin toplumun eşit üyeleri olarak eğitime tam ve eşit
katılımlarını kolaylaştırmak için yaşamı ve sosyal gelişim
becerilerini öğrenmelerini sağlar. Engellilerin ayrımcılığa
uğramaksızın diğer bireylerle eşit koşullar altında, genel
yükseköğretime, mesleki eğitime, erişkin eğitimine ve ömür
boyu süren eğitime erişimini sağlar. Taraf devletler bu amaçla
engellilerin ihtiyaçlarına uygun makul düzenlemelerin
yapılmasını temin eder (Orhan ve Genç, 2017).
Covid-19 tüm toplumu eşit şekilde tehdit ettiğinden
engelliler de bu tehditten paylarına düşeni almaktadır. Ayrıca
engellilik konusunda yapılacak olan çalışmaların tüm topluma
pozitif yansımaları söz konusu olmakta ve hatta gelişmişliğin
birer göstergesi haline dönüşmektedir.
Bu kitapta, Covid-19 mücadelesi kapsamında uzaktan
eğitim sürecinde engelli öğrencilerin durumu, sorunlar ve
çözüm önerileri irdelenmektedir. Amaç, engellilere yönelik
çalışmaların daha etkin ve doğru şekilde ortaya konmasıdır.
Eksikliklerin ve gereksinimlerin ne olduğuna dair yapılması
gerekenler açısından bir rehber niteliğindedir. İlk aşamada
Covid-19 sonrasında yaşananlar ve eğitime yansımaları ele
alınmaktadır. Daha sonra genel itibariyle eğitim alanında
yaşananlar, ilköğretim düzeyinden üniversite düzeyine kadar
ele alınmıştır. Eğitim sürecindeki hızlı değişim ve uzaktan
eğitime hızlı geçişin etkileri ve engellilerin de herkesle eşit
eğitim hakkı almasına dair haklarından faydalanmaları
konusunda yeni gereklilikler ele alınmıştır.
vi
Bu kitapta aynı zamanda uzaktan eğitime geçişte
yaşanan sorunlar ve pandemi sonrasına ilişkin olarak engelliler
ve ailelerine yönelik olarak Türkiye Engelsiz Bilişim Platformu
tarafından başlatılan uzaktan eğitim etkinliğine ve
erişilebilirliğine ilişkin çalışma sonuçları üzerinde durulacaktır.