Yönetici Desteğinin Çalışanların Kurallara Uyma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Havacılık Sektöründe Bir Uygulama
Abstract
Bu çalışma daha çok sosyal psikologların incelediği bir konu olan sosyal etki ve uyma davranışını, çalışanların iş yaşamındaki kurallara uyma davranışı bağlamında ele almaktadır. Araştırma; (1) havacılık sektörü çalışanlarının algıladıkları yönetici desteğinin çalışanların kurallara uyma davranışı üzerindeki etkisini ortaya koymak, (2) demografik değişkenlerin çalışanların kurallara uyma davranışında bir farklılık yaratıp yaratmadığı ve (3) çalışanların yönetici desteği algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın bulguları İzmir Adnan Menderes Havalimanı çalışanlarından elde edilen 371 anket üzerinden elde edilmiştir. Çalışmada, Grandey’in (1999, 2000) çalışmasının Öz (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Yönetici Desteği Ölçeği ve Kelman'ın (1958) üç uyma davranışı tanımına dayanarak Öz (2007) tarafından geliştirilen Uyma Davranışı ölçekleri kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen nicel veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Örneklem profiline ilişkin değerlendirmeler yapıldıktan sonra ölçeklerin geçerlilik güvenilirlik analizleri, normallik testleri, faktör analizleri yapılmıştır. Sonrasında araştırmadaki değişkenler arasındaki ilişki düzeyini ve yönünü anlamak için çoklu korelasyon analizi yapılmış ve hipotezleri test etmek üzere t-testleri, ANOVA testleri ve AMOS 22 programı aracılığı ile Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) yöntemleri kullanılmıştır. Bulgular; yönetici desteğinin çalışanların kurallara uyma davranışı üzerinde anlamlı etkisini ortaya koymaktadır. Bazı demografik değişkenlere göre de çalışanların yönetici desteği algısı ve kurallara uyma davranışı biçimleri farklılık göstermektedir
Collections
- TR - Dizin [3877]