Çalışan ve Öğrenci Hemşirelerde Etik Duyarlılık Düzeyi ve Etkileyen Faktörler
Abstract
Araştırma, çalışan ve öğrenci hemşirelerin etik duyarlılık düzeyleri ile bunları etkileyen faktörleri belirlemek, 2 grubun etik duyarlılık düzeylerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcıilişkisel tipteki araştırma, 01 Ekim 2017-28 Ekim 2018 tarihleri arasında, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 4. sınıfında öğrenim gören197 hemşirelik öğrencisi ve Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde çalışan 105 hemşire ile yürütülmüştür. Veriler, kişisel bilgi formuve ahlaki duyarlılık anketi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, oneway ANOVA, independent t-testi ve LSD post hoc testi kullanılmıştır.Ahlaki duyarlılık anketi toplam ölçek puan ortalaması, öğrenci hemşirelerde 92,49±22,02; çalışan hemşirelerde 88,44±22,57 olarak belirlenmiştir. İki grup arasında otonomi, bütüncül yaklaşım ve çatışma altölçek puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğusaptanmıştır. Etik bilgi düzey algısı yeterli olan çalışan hemşirelerin,otonomi ve uygulama alt boyutunda; 20-24 yaş arası öğrenci hemşirelerin ise yarar sağlama alt boyutunda etik duyarlılıkları daha yüksektir.Öğrenci ve çalışan hemşirelerin orta düzey etik duyarlılığa sahip olduğu, ancak çalışan hemşirelerin etik duyarlılık düzeylerinin öğrencihemşirelerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışan hemşirelerin, otonomi ve bütüncül yaklaşım alt boyutunda etik duyarlılıkları; öğrenci hemşirelerin ise çatışma alt boyutunda etik duyarlılıkları dahayüksektir. Çalışan hemşirelerde etik bilgi düzeyi algısı, öğrenci hemşirelerde yaş, etik duyarlılık düzeyinde etkilidir. Öğrenci ve çalışan hemşirelerin ahlaki duyarlılıklarının artırılması için mezun olmadan önce vesonra etik ile ilgili eğitim programlarının geliştirilmesi ve güçlendirilmesi önerilmektedir.
Collections
- TR - Dizin [3877]