Show simple item record

dc.contributor.authorFİRDEVS SAVİ ÇAKAR
dc.date.accessioned2020-06-30T10:40:57Z
dc.date.available2020-06-30T10:40:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citation4
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRFNU9EZzJOZz09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12481/2739
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Çocuk ve Ergenler İçin Okula Bağlanma Ölçeği Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmaya 356’sı (%50,3) kız, 352’si (%49,7) erkek olmak üzere toplam 708 ilköğretim okulu öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 11,4’tür. Ölçeğin Türkçe formu faktör yapısı, iç tutarlılığı, test tekrar-test güvenirliği, ölçeğin iki-yarım güvenirliği, madde-test korelasyonu açısından değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, özgün ölçekte olduğu gibi maddeler, ölçmeyi amaçladığı “okula bağlanma”, “öğretmene bağlanma” ve “arkadaşa bağlanma” olmak üzere üç faktör altında yer almaktadır. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı 0.84; test-tekrar test güvenirlik katsayısı tüm ölçek için 0.85 olarak bulunmuştur. Ölçeğin kullanımının, okula bağlanma düzeyi ile ilişkili faktörlerin incelenmesi, böylece elde edilen verilerin çocuk ve ergen evreni için sınanmasına yardımcı olabilecektir.
dc.description.abstractAim of this study is to test the psychometric qualities of the Turkish Form of School Attachment Scale-SAS for children and adolescents. The sample was composed of 708 students, 356 (50,3%) of which were girls and 352 (49,7) of which were boys. Age average of participants was 11.4. The Turkish version of the scale was evaluated for its factor structure, criterion-related validity, Cronbach alpha internal consistency, test re-test, split-half and item-total reliability. Study’s results are consistent with the original scale items of the study were placed under three division “attachment to school”, “attachment to teacher” and “attachment to friend” to be scaled. It was found that Scale’s Cronbach alpha inner consistency coefficient was 0,84; test-retest reliability for whole scale was 0.85. With the use of this scale, it is possible to analyze factors related to school attachment level, thus to test the combined data with the population of children and adolescents.
dc.language.isoeng
dc.titleSchool attachment scale for children and adolescents: the study of validity and reliability
dc.title.alternativeÇocuk ve ergenler için okula bağlanma ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması
dc.typeOTHER
dc.contributor.departmentCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.nameOfPublishedMaterialİlköğretim Online (elektronik)
dc.identifier.volume10
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage80
dc.identifier.endpage90
dc.identifier.issn/e-issn1305-3515;1305-3515


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • TR - Dizin [3877]
    TR - Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu

Show simple item record