HAFIZLIK VE BEYİN
Date
2019Author
NECİP KUTLU;TEMEL KACIR;Beste MENTEŞE;Şüheda ALPAY;EROL OZAN
Metadata
Show full item recordAbstract
Son yılların yükselen değerlerinden biri olan Nörofizyolojik
Öğrenme ya da diğer adıyla Beyin Temelli Öğrenme pek çok
araştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmaların bazılarında, beyin
temelli öğrenmenin alt yapısını oluşturan bilişsel becerilerin ve
duygusal durumların incelenmesi hedeflenir. Hafızlık Kur’an-ı Kerim’in
tamamının ezberlenmesidir. Bizim çalışmamızda, hafızlık eğitiminin
beyin üzerindeki ve beynin alt yapısının hafızlık üzerindeki etkisi
incelendi. Amacımız, temel örgün öğretimi ve hafızlık eğitimi alan
öğrencilerin aşağıdaki parametreler bakımından incelemek ve
arasındaki ilişkileri analiz etmektir. Bu parametreler; Sürekli dikkat
(COG), Seçici dikkat (SIGNAL), Muhakeme yeteneği (SPM), Görsel
hafıza (TAVTMB), Tepki hızı-kalitesi (DT) gibi bilişsel yetenekler ile
duygusal durumlar (CDI-ÇABTÖ)dır. Bilgisayarlı Viyana Test
Sisteminde bulunan DT, SPM, COG, SIGNAL, TAVTMB testleri
uygulanarak tepki verme hızı-kalitesi, nonverbal zekâ, sürekli dikkat ve
seçici dikkatleri ölçüldü ve yine duygusal durumları anksiyete ve
depresyon ölçekleri (ÇABTÖ ve CDI) ile değerlendirildi. Bulgular SPSS
istatistik programı ile analiz edildi. Hafızlık eğitimini
tamamlayanlarda eğitim sonrası DT, DT süre, SPM, SIGNAL süre ve
TAVTMB değerlerinin eğitim öncesine göre anlamlı olarak yükseldiği
saptandı (p<0,05). Sonuç olarak hafızlık eğitimi alan öğrencilerin
Kur’an-ı Kerim’i ezberleme sonrasında beynin kognitif becerilerinin
yükselmiş olduğu tespit edildi. Bu yükselmenin nörofizyolojik öğrenme
ile ilişkili olduğu ve hafızlık eğitiminin diğer bilişsel yeteneklere olumlu
etki gösterdiği düşünüldü. Neurophysiological learning, or Brain Based Learning, which is
one of the rising values of recent years, has been the subject of many
researches. In this type of researches, it is aimed to examine the
cognitive skills and emotional states that constitute the back ground of
brain-based learning. Hafiz is the memorization of the whole Quran.
In our study, the effect of hafiz of Quran training on the brain and the
effect of brain infrastructure on hafiz of Quran were examined. Our
aim is to examine the basic parameters of formal education and
memory education in terms of the following parameters and to analyze
the relationships between them; We analysed the relationship between
cognitive abilities such as Continuous Attention (COG), Selective
Attention (SIGNAL), Reasoning Ability (SPM), Visual Memory
(TAVTMB), Response Rate-Quality (DT) and emotional states (CDICARS).
DT, SPM, COG, SIGNAL, TAVTMB tests in the Vienna
Computerized Test System were used to measure response-quality,
nonverbal intelligence, continuous attention and selective attention,
and also to assess emotional states with anxiety and depression scales
(ÇABTÖ and CDI). Results were analyzed with SPSS statistics program.
It was found that DT, DT time, SPM, SIGNAL time and TAVTMB values
increased significantly after pre-training (p <0,05). As a result, it was
found that the cognitive skills of the students increased after
memorizing the Quran. This elevation was thought to be associated
with neurophysiological learning. Morover, memory training on hafis
of quran has a positive effect on other cognitive abilities.
URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpFM09EUXpNdz09http://hdl.handle.net/20.500.12481/3353
Collections
- TR - Dizin [3877]