Öğretmen Adaylarının Etik Değerlere İlişkin Görüşleri: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının etik değerler ve değerler eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırmaya rastgele seçilen 236 kadın ve 106 erkek olmak üzere toplam 342 öğrenci katılmıştır. Araştırma tarama modele göre desenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Etik Değerleri” anketi ve “Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, standart sapma hesaplamalarından yararlanılmıştır. Ayrıca açık uçlu soruların değerlendirilmesinde frekans analizlerine yer verilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde; öğretmen adaylarının sırasıyla saygı, adalet, dürüstlük, güvenirlik, vatanseverlik, çevreye duyarlılık, sorumluluk, yardımseverlik, anlayışlı olma, hoşgörü değerlerini ön plana çıkardıkları görülmüştür. Etik değerleri en çok edindikleri yerin evleri olduğu, evi sırasıyla din ve arkadaşlık ilişkilerinin takip ettiği anlaşılmaktadır. Ayrıca, öğretmen adaylarının yarıdan fazlasının etik değerlerle ilgilendikleri; eğitimde en çok uygulanması gereken etik değerlerin saygı, adalet, hoşgörü, dürüstlük, sevgi, sorumluluk, çalışkanlık, iletişim, açık fikirlilik, yaratıcılık gibi değerler olduğunu ifade ettikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının çok büyük bir oranda, öğretim programlarında etik derslere yer verilmesi gerektiğini düşündükleri; bu derslerin öğrenci merkezli olarak işlenmesi; teorik bilgilerden çok uygulamalara açık olması gerektiğini, derslerde aktif öğrenme yöntemlerinin, yaratıcı dramanın, örnek olay incelemelerinin, grup tartışmalarının etkin bir şekilde kullanılması gerektiğini belirttikleri tespit edilmiştir. Son olarak, öğretmen adaylarına etik değerlerin uygulanmasının bireylere, aileye, eğitime ve topluma ne tür katkılar sağlayacağına ilişkin görüşleri araştırmacılar tarafından oluşturulan temalar altında incelenmiş ve yorumlanmıştır. The purpose of this study is to determine opinions of prospective teachers about ethical values and values education. Total 342 students randomly selected (236 female and 106 male) participated in this study. The research was designed according to the screening model. “Ethical Values Questionnaire” and “Personal Information Form” -developed by the researches- were used to as data collection tool. For statistical analysis, arithmetic mean, standard deviation, frequency were used. Also, frequency analysis was in the analysis of the data. In addition frequency analysis was used in the evaluation of open-ended questions. When the findings of research were examined, it was seen that the teacher candidates highlightened values of respect, fairness, honesty, trustworthiness, patriotism, caring for environment, responsibility, helpfulness, understanding, and tolerance. It is understood that houses are the place where they have the most ethical values followed by religion and friendship relations respectively. More than the half of the prospective teachers, it is seen that the most important values in education are: respect, fairness, tolerance, honesty, love, responsibility, hardworking, communication, open mindedness, and creativity. Prospective teachers believe that ethical courses should be included in education programmes to great extent; and student-centred teaching of these courses, they should be open to application rather than theoretical knowledge, active learning methods, creative drama, case studies and group discussion should be used effectively in the courses. Finally, the opinions of prospective teachers about contributions of ethical values to individual, families, education, and society were examined and interpreted under the themes created by the researches.
URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJek9ERTRPQT09http://hdl.handle.net/20.500.12481/3441
Collections
- TR - Dizin [3877]